Friday, March 28, 2014

Intro

Assalamualaikum...

Hai u alls, setelah sekian lama saya nak buat blog hari ini baru berkesempatan. Jika dahulunya bz dengan kerja dan sekarang dah 3 bulan lebih bergelar isteri dan suri rumah sepenuh masa. Sebagai seorang yang bekerjaya sebelum ini yang sentiasa dengan outstation ke sana ke sini dan tiba-tiba duk di rumah buat kerja-kejra rumah amatlah berlainan rasanya. Untuk terima hakikat tidak bekerja bukanlah satu perkara mudah. Banyak kelainannya. Antaranya yang dulunya biasa terima gaji setiap bulan 4 angka, kini zero income everymonth. Jika dulunya bebas kemana saja, membeli apa saja kini semua bergantun pada en hubby. Boleh dikatakan perubahan hampir sepenuhnya. Namun saya tetap bersyukur diberi kesempatan bergelar seorang isteri kepada seorang yang penyanyang dan caring. 

Walaupun saya duk di rumah memang ada plan nak buat side income kat rumah base on online bussiness. Rezeki dimana-manakan. Start Jan lepas dah bermula dengan Shaklee. Banyak benda baru yang dapat belajar dengan otai2 ni. Satu yang saya nak share dengan korang adalah menjemput rezeki lebih mudah dari mencari rezeki. Satu pendekatan baru yang saya belajar. Memang benar jika saya lihat kembali perjalanan hidup saya mencari rezeki macam2 yang telah saya lakukan sampai kadang-kadang alpa dengan tanggunjawap sebagai seorang hamba dan seorang anak. Insyaallah jika berkesempatan saya akan kongsikan dengan kalian pengajaran yang saya dapat dari setiap perjalanan hidup yang saya lalui.

Dah pukul 11 lebih dah. Nak kena masak untuk lunch. Jap lagi hubby nak balik lunch. hari ni nak masak nasi goreng je. Kebetulan tomyam masih ada. So resepi pada hari ini Nasi Goreng Simple bersama Tomyam campur. hehe..

Tadaaa Resepi Nasi Goreng Simple

Bahan2nya
2-3 cawan nasi
2 sudu besar ikan bilis
1-2 inci halia (En.suami ckp nasi tu sejuk so kena letak halia)
1 sudu kecil sambal belacan (bleh je nak gna cili kering or whatever cili ikut citarasa)
1 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
Sayur2an saya letak kubis, brokoli karot (yg ni je ada dalam peti..hehe)
2 sudu besar minyak masak

Cara2nya
1. Tumbuk halia jangan terlalu lumat (boleh je nak potong je)
2. Potong bawang besar,bawang putih dan sayur2an
3. Masukkan minyak ke dalam kuali dan biarkan sehingga minyak panas
4. masukkan bawang besar dan putih goreng hingga layu sikit , ikan bilis dan masukkan halia yang di tumbuk tadi. Goreng hingga kekuningan 
5. Masukkan sambal belacan dan sedikit air. Kacau hingga masak sambal
6. masukkan sedikit garam dan sayur2an kacau lebih kurang 3 minit
7. Masukkan nasi dan kacau sampai rata
8. setelah rata semuanya boleh sedia untuk di hidang. 

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 019-2501105 atau email annahbhouse@gmail.com untuk maklumat lanjut.