Monday, April 07, 2014



Apa itu bipolar disorder? Atau Mania


Gangguan bipolar (bipolar disorder) adalah gangguan pada perasaan seseorang akibat masalah di otak, berkait dengan perpindahan (swing) mood, fikiran, dan perubahan perilaku. Penderita mengalami perubahan mood yang dramatis, dari episod manic dan episod depresi selama waktu tertentu. Episod manic dikaitkan dengan keadaan mood yang sangat meningkat (hipertimik) atau irritable (mudah marah dan tersinggung), episod depresi dikaitkan dengan mood yang sangat menurun (hipotimik). Di antara kedua episod mood tersebut terdapat masa mood yang normal (eutimik). Istilah bipolar merujuk pada keadaan pesakit yang mengalami perpindahan mood antara dua kutub atau spektrum emosi yang berlawanan tersebut. 

Awam sering menyebutnya ketidakstabilan mood, tetapi gejala ini baru dapat disebut gangguan bila telah memenuhi kriteria waktu tertentu, seperti untuk episod manic, diperlukan keadaan mood hipertimik dalam jangka waktu minimal seminggu atau bahkan kurang dari seminggu. Untuk episod depresi, dibutuhkan waktu minimal 2 minggu terus-menerus berada dalam kondisi mood hipotimik. Boleh dipastikan disebut gangguan, bila fungsi pekerjaan atau kehidupan sosialnya terganggu. Saat terjadi gangguan, kadang-kadang pesakit perlu dirawat di rumah sakit.

No comments:

Post a Comment

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 019-2501105 atau email annahbhouse@gmail.com untuk maklumat lanjut.