Wednesday, April 23, 2014

Operate Hidung......

First time Operation

Assalamualaikum..

Bertemu lagi kita dalam entry kali ini. Kali ni saya nak ceritakan pengalaman saya berkaitan resdung. Jangan pandang ringan u all pasal resdung ni. Jika dibiarkan ianya boleh jadi pembunuh dalam diam. 

Tanggal 11 November 2013 saya telah menjalani satu pembedahan di bahagian hidung disebabkan oleh kelenjar didalam rongga hidung membenkak dan tulang hidung saya membengkok ke kanan yang menyebabkan saya sukar bernafas dan tidak puas. Sebelum pada itu saya selalu kerap pening. Perkara ini tidak saya endahkan kerana fikirkan kurang rehat. Ini disebabkan ketika itu saya masih bekerja sebagai Projek Manager dalam bidang IT yang sangat2 mencabar. Sehingga time tu my future Hubby (sekerang dah jadi suami ye..hehe) suruh saya check dengan doktor. 

Alangkah terkejutnya apabila doktor masukkan kamera ke dalam kedua2 lubang hidung, kelenjar membengkak dan hampir menutup saluran penafasan. Memang menakutkan. Saya perlu admit di hospital dan keesokkannya menjalani scan. Apabila melihat keputusan scan baru la tahu batang hidung telah bengkok sedikit kekanan. Pembedahan segera perlu dilakukan. Menurut Doktor pakar dia akan laser kelenjar yang membengkak untuk mengecutkannya dan akan repair tulang hidung. Memang menakutkan mendengar penerangan sebelum di bedah. Saya di beri rehat secukupnya sehari sebelum pembedahan dan diberi ubat tidur pada malam sebelum pembedahan. Walaupun diberi ubat tidur saya masih antara sedar dengan tidak kerana terlalu takut. Mana memikirkan esok nak operate dan tiada yang menunggu. Rasa sayu, sedih, takut segalanya bercampur aduk.

Jam 6 pagi nurse kejutkan dan disuruh mandi dan pakai baju bedah. 7.30 pagi nurse yang bertugas ambil dan simpan semua barang berharga saya. 8 pagi saya di tolak ke dewan pembedahan dan ditempatkan di ruang menunggu. Semasa di ruang menunggu ada seorang doktor datang memperkenalkan diri sebagai doktor pakar bius. Dia suruh saya bertenang dan relaks dan berlalu pergi. Nurse datang memasang alat2 yang saya sendiri tidak tahu. Kemudian doktor bius tadi datang dan minta izin untuk memsang jarum pada tangan untuk masukkan ubat. Tidak lama lepas tu doktor suruh releks2.. tenang2 dan saya tidak lagi ingat apa yang berlaku setelah itu. Pembedahn bermula jam 9. Memang tidak tahu jam berapa siap. Yang saya tahu saya di kejutkan dan dipindahkan ke katil lain dan di bawa ke wad. Masih dalam keadaan separa sedar. Memang tiada family masa tu kerana masing2 ada urusan yang perlu di selesaikan.

Sedar sahaja sepenuhnya.. amatlah terseksa ketika itu kerana sukar bernafas. Kedua2 lubang hidung di tampal. Bernafas menggunakan mulut. Bayangkan jika kita selsema pun amat merimaskan, ini kan pula di tutup. Memang terseksa sangat2 ketika itu. Jam 1 petang , mak dan ayah datang. Baru tahu masa tu saya tak boleh bercakap rupanya. Mungkin kesan daripada kamera yang dimasukkan melalui rongga mulut. Nurse membuat pesanan Ais Krem untuk menu tengah hari. Sakit2 pun dapat makan ais krem kan best. haha.. Ye la sebab aku kena soft diet.. Petang tu doktor datang dan tunjukkan serpihan tulang hidung yang dibuang. Nak tunjuk pun serpihan tu ada di kampung.

Keesokkan kapas yang menutup lubang hidung dibuka. Fuhh lega rasa. Doktor membersihkan roangga hidung. Memang seksa habis. Hampir pengsan time tu. Aku di bawa kembali ke wad. Memang sukar, sebab x boleh nafas seperti biasa. kena slow2. banyak bernafas ikut mulut sampai kering bibir. Hidung sentiasa bleeding. Lama juga bleeding ni. Hingga sekarang pun jika salah hembus boleh berdarah tau u all.

So kesimpulannya di sini rawat or cegahlah ia sebelum berlarutan. Masa ni baru tau bertapa pentingnya bernafas menggunakan hidung. Sekarang untuk mencegah ianya dari berlaku kembali saya amalkan supplement Shaklee iaitu : Alfalfa, Vitamin C dan B complex.



Berminat nak membuat pesanan @ ada sebarang pertanyaan
Jom Hubungi saya
Zaza
pm/whatssap/sms/wechat:019-2501105
blog:http://annahealthnbeutyhouse.blogspot.com
Email : annahbhouse@gmail.com
FB : https://www.facebook.com/AnnaHealthBeutyHouse?ref=hl

No comments:

Post a Comment

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 019-2501105 atau email annahbhouse@gmail.com untuk maklumat lanjut.