Tuesday, October 21, 2014

Tips Hijrah ke arah kebaikan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Untuk entry kali ini nak kongsi berkaitan tips untuk hijrah kearah kebaikan? Apa yang perlu ada untuk berubah ke arah yang lebih baik? Bagaimana? Sebut berkaitan hijrah ni Zaza dah lama teringin dan mencuba. Seronok tengok mereka yang berubah. Bila waktu Zaza. Memang nak sangat-sangat. Jom kita sama-sama lihat tips-tipsnya.


Tips Hijrah ke arah kebaikan

Hati Perlu kuat, azam mahu sentiasa semangat!

Bila sebut dan tekad nak berhijrah hati mesti sentiasa semangat.Harus sedar diri betul-betul nak berhijrah.Tanam di hati. ''aku terus dengan cara lama aku rugi, sampai bila nak macam ni?'' Segala amal bermula dari niat. segala niat bermula dari hati. kalo dari hati tak kuat, niat sekadar hangat-hangat tahi ayam. Rasanya tempoh penghijrahan tu mungkin sekadar main celup2 jari kat air bertakung kat gayung. Kenapa? Hijrah kerana Allah, KERANA ALLAH hati pasti automatik jadi kuat. Kenapa? Hati kita Dia yang cipta kan? Allah suka hati2 yang kembali kepadaNya.

Doa senjata mukmin.

Doa itu SENJATA. Masa sedih kita doa minta kekuatan, masa gembira kita doa jadi hamba bersyukur. Firman Allah "Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. esungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku, akan masuk neraka Jahannam dalam Keadaan hina dina".(Al-Mumin ayat 60). Doa buat hati jadi kuat. Ibarat kita luahkan pada sahabat kita, kita sembang dengan Allah.

Sahabat yang soleh

Bagaimana sahabat kita, macam tu lah kita. Ibarat minyak wangi, kalau seorang memakainya semua disekelilingnya akan merasa tempias wangian itu sekali. Sahabat cermin kita. Akhlak kita dipengaruhi oleh akhlak sahabat kita. Tidak perlulah sahabat sebaik atau setabah wonderpet mahupun yang hebat berpoket besar macam doremon. Cukuplah dia mnununjukkan akhlak yang baik dan mebimbing kita kejalan Allah.Jika kita ingin berhijrah, Allah akan mengirimkan hamba-hamba-Nya yang soleh untuk menemani kita dalam penghijrahan itu. Mungkin ada juga kalangan kita yg tiada mampu bertemu sahabat soleh, jangan sedih sahabat. Allah itu kan sahabatmu?

Tidak berkira-kira atas setiap ajakan ke majlis ilmu.

Memang kita pun ada limit masa dan selalu sibuk. Student kena study, Pekerja memang kerja. Tapi jika sekadar ingin mencari masa rehat apa salahnya kita berkorban masa itu untuk mengisi jiwa. Orang yang dalam semangat untuk berhijrah selalunya sentiasa teruja untuk setiap peluang. Excited nak mencari-cari majlis ilmu dalam masa-masa terdekat. Muhasabah. Kerana pada masa itu perasaan kehausan ilmu itu membuak-buak mengalahkan badai ombak rindu eron ajis. Masa nie lah untuk bagi lagi suasana, Cari suntikan semangat, Cari ilmu dan info semasa. Ini masa terbaik! So bila orang ajak dia akan terus tanya bila? Dimana? Fees? Baru tengok free tak masa tu. Bukannya, tengoklah dulu..’’ dan diteruskan dengan alasan-alasan lain yang beraneka bentuk dan jenis biskut raya. Mungkin faktor segan, Tak biasa, Tak berani dan sebagainya. Tapi apa yang pasti, keterujaan thadap sesuatu benda mengatasi segala faktor yang boleh menghalang.

Banyakkan bacaan-bacaan ilmiah

Yang nie penting. Kenapa? sebab awal Rasulullah s.a.w terima wahyu, Jibrail kata ‘’bacalah’’ Tengok, diawal penerimaan Islam pun nabi dah suruh membaca. Takkan kita nie umat tak maksum tak nak baca pulak? Rajin-rajinkan lah tangan beli buku Tarbiyah. Kalo nak jimat duit pun boleh jenguk-jengok blog orang. Dunia hujung jari Allah bagi kemudahan, tinggal nak guna cara betul or tak. Awal kunci ilmu adalah baca.

Tidak bertangguh

Yang ni ramai spesies manusia di bumi terlepas pandang. Bila malamnya dah menangis-nangis nak taubat dan berubah, esoknya hidup dalam cara yang sama jugak. Kenapa? Sebab BERTANGGUH. Tiada kejayaan bagi yang bertangguh. Jika nak berubah azam kena kuat, azam yang kuat takkan bertangguh. Hari nie taubat nak tutup aurat, esoknya patutnya dah mula cari tudung nak cuba-cuba pakai. Baru berubah perlahan-lahan lengkapkan yang lain. Ingat, syaitan tak pernah bertangguh untuk hasut kita berkali-kali untuk lupakan niat kita.syaitan tak pernah berehat dari menyesatkan hati manusia. Lepas diri anda dah suci menangis air mata taubat, jangan bagi syaitan masuk line dan buat macam tempat ni dia punya. Ayuh lawan, hati kena kuat! go2! Silapnya kita bila kita fikir masa kita masih muda, umur kita masih mentah, Kompiden bebeno Allah bagi kita hidup sampai tua. Lupakah kita? ALLAH TAK PERNAH BAGI STATEMENT: ORANG MUDA TAKKAN MATI.

Belajar dan mengajar

Bila kita dah semangat nak cari tarbiyah dan suasana berhijrah. Sudah tentu perasaan untuk berkongsi perasaan yang sama kepada orang lain itu ada. Ini peluang untuk mula taaruf dengan dakwah. Bila sudah belajar, adalah kebiasaan untuk mengajarkannya semula kepada orang yang memerlukan sentuhan jiwa. Ini masa untuk kumpul saham pahala ilmu yang boleh bawak masuk kubur tak putus-putus. Once kita dah mengajar sesuatu ilmu, kita automatik akan teringin mengamalkan apa yang disampaikan dari lisan kita sendiri. Disini juga kita boleh bertemu manisnya berdakwah itu.Berjinak-jinak dengan dakwah akan mendidik kita untuk terus semangat, semangat dan semangat! Oyeh! Tidak terlalu berpegang ngan statement ‘’Aku tak nak jadi jahil. Macam kawan-kawan aku’’ Okay, jika benar pun kita nampak betapa teruknya cara hidup kawan kita nie, Adalah begitu tidak elok sgt untuk mengatakan balik-balik statement ‘’kawan aku jahat, aku nak jadi baik’’ kenapa..? sebab penghijrahan kita bukannya untuk sesiapa melainkan dia, Hai sahabat. yakinkah kita bila kita dah terhijrah syurga tu jamin 100% kita akan dapat? Dia yang memegang hati-hati kita lebih tahu siapa yang terus diberi hidayah dan tidak. So baik ke, buruk ke, hakim tu adalah Dia. Kita ni sebagai hamba berjuang, bukannya menghakimi. Menegaskan konsep ini berkali-kali dalam hati anda, takut syaitan cucuk-cucuk kita jadi ujub. Apa tu ujub? Merasa diri LEBIH baik dari org lain.Rasa itu boleh merosakkan amal-amal kita, niat suci kita. Ingat, iman manusia ni naik turun.kadang-kadang atas, kadang-kadang bawah. Kerja kita adalah mendoakan diri sendiri dan sahabat-sahabat kita. Kita tak tahu esok, siapa sangka kawan kita tu lagi better dari kita?

ISTIQAMAH

Istiqamah itu sangat penting sahabat, ramai juga yang tersungkur bertarbiyah lama, akhirnya menjadi futur. Dah tidak lagu didalam suasana beragama, dah tidak lagi rindukan ilmu, dah tidak rindu lagi mengisi jiwa. Sebab tu pentingnya mncari suasana. Berusaha untuk terus berada di dalam suasana ilmu agama, Adapun yang sudah ada suasana tanpa mencari, tetapi mensia-siakan suasana yang ada. Berubah itu memang payah, tetapi Istiqamah itu lagi payah. Tapi pernahkan kita dengar Mujahadah itu pahit, kerana syurga itu manis. Apa guna dapat syurga dengan senang lenang, kena ada ssuatu yang diusahakan untuk mendapat syurga itu. Bak kata orang, mana ada benda free datang bergolek

Anda hamba Allah yg sangat kuat. Allah sedang mengintai anda merintih, mengintai anda dlm keadaan anda pedih. Rintihan dan pengaduan yang Tuhanmu rindu-rindukan itu.saya sendiri cemburu dengan orang-orang yang tengah berhijrah. Manisnya terlalu manis. Semoga Allah menguatkan hati anda, 

No comments:

Post a Comment

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 019-2501105 atau email annahbhouse@gmail.com untuk maklumat lanjut.