Wednesday, September 24, 2014

Resepi Laksa Versi mertuaku

Assalamualaikum.

Hari ni nak share resepi laksa ibu mertuaku. Parit buntar version. Selalu Penang kan. Jom tengok bahan-bahan dan caranya.


Bahan-bahannya :

Laksa (yang urat halus gitu)
Ikan sardin (1/2 kilo cukup)
Ikan tamban
Cili Giling
Asam Keping
Bunga Kantan
Belacan
Garam
Daun Kesum
Bawang
*Daun Salad
*Cili Padi
*Timun

Cara-caranya :

Bersihkan ikan dan rebus semua ikan.
Laksa rendam seketika dan rebus.
Ikan yang direbus tadi perisi isi dan tulang, tulang jangan buang ok. Ikan tamban tidak perlu di perisi. Siap asingkan isi dan tulang ikan sarding, blend dengan sekali dua petik sahaja. Jangan lama. Nanti halus sangat tak sedap. Tuangkan kedalam periuk. Blend pula tulang ikan dan ikan tamban tadi. Blend sehingga hancur tulang semua. kemudian tuang kedalam bekas dan biarkan seketika. Menurut mak mertua tidak perlu tapis. Tulang berat dan ianya akan ada di bawah. Tuang pelahan-lahan ke dalam periuk. Memang x ada tulang. Kemudia masukkan 3 senduk cili giling, kisaran bawang besar dan belacan kedalam periuk tadi. Masukkan asam keping  5 ke 6 keping, daun kesum dan garam. Rebus kesemuanya sehingga mendidih 2 3 kali. Kemudian perlahankan api supaya ianya mesra. Bahan yang bertanda * untuk hiasan.

Siap sedia untuk dimakan. Selamat mencuba. daa

No comments:

Post a Comment

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 019-2501105 atau email annahbhouse@gmail.com untuk maklumat lanjut.