Saturday, September 13, 2014

Sabar dan Solat

Assalamualaikum...

Hai semua, salam sabtu buat semua. Semoga anda semua di dalam rahmat dan lindunganNYA. Entry petang sabtu ni Zaza nak share dengan semua untuk sama-sama kita memperbaiki diri dalam mencari redhaNYA. "Sabar dan Solat" , pernah dengar tak ayat ini : 'jika kita menghadapi ujian atau musibah, tak perlu fikir sampai sakit kepala, kita hanya perlu sabar dan solat'. Nampak simple kan ayat ni. Semua orang boleh sebut. Tapi adakah semua dapat melaksanakannya??

Zaza sendiri bukanlah orang yang sabar sangat dalam menghadapi ujian. Siapa-siapa pun pasti rasa susahnya la ketika di landa ujian. Hanya Allah yang tahu. Dalam perjalanan kehidupan selagi kita mencari redhaNYA insyaallah akan sentiasa dibukakan jalan untuk kita menujunya.

3 jenis sabar :


  • Sabar dalam ketaatan kepada Allah, yaitu seseorang senantiasa melaksanakan ketaatan
  • Sabar dari maksiat Allah, yaitu seseorang menahan diri untuk tidak melakukan maksiat
  • Sabar terhadap takdir Allah, yaitu seseorang menahan diri dari sikap menentang takdir Allah, bersabar atas takdir buruk yang menimpanya dan juga menahan diri dari sikap jengkel dan marah terhadap qadha dan qadar Allah.


Dalam ayat:


وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ


“Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat” (QS. Al Baqarah: 45)

Allah Swt meminta kita untuk minta tolong dengan sabar dan solat dalam rangka menjalankan Islam dan mengembangkan dakwah kepadanya, dan teguh mempertahankan kebenaran dalam perjuangan. Diriwayatkan dalam hadits sahih bahawasanya Rasulullah Saw apabila dia memperhatikan perkara yang penting, beliau Saw minta tolong dengan solat.

Allah menjelaskan bahwasanya seorang muslim tatkala bersabar atas ujian dan mengembalikan perkara itu kepada Allah dan mengucapkan ‘Inna lillaahi wa inna ilaihi rojiuun’ (ayat 156) maka akan mendapatkan pahala yang besar. Bukan hanya itu, bahkan di duniapun mereka mendapatkan kebaikan yang banyak!

Menurut Imam Ibnu Katsir, mengutip sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummu Salamah bahwa dia berkata: Aku mendengar Rasulullah Saw bersabda:

‘Tidaklah salah seorang hamba ditimpa musibah lalu mengucapkan inna lillaahi wa inna ilaihi rajiuun, lalu mengatakan ya Allah, berikanlah pahala kepadaku dalam musibahku dan gantikanlah untukku sesuatu yang lebih baik darinya, melainkan niscaya Allah Swt akan memberikan pahala kepadanya dalam musibahnya itu dan memberikan ganti kepadanya yang lebih baik”


Ummu Salamah berkata: Tatkala Abu Salamah wafat akan mengucapkan apa yang diperintahkan Rasulullah kepadaku dan Allah menggantikan untukku yang lebih baik darinya yaitu Rasulullah Saw.

Semoga apa yang dikongsikan ini dapat memberi manfaat kepada kita. Selamat beramal ye semua.

No comments:

Post a Comment

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 019-2501105 atau email annahbhouse@gmail.com untuk maklumat lanjut.