Friday, November 21, 2014

Kenapa Hormon Tak Stabil???

Assalamualaikum...

Hormon yang tak stabil mengundang kerisauan pada hati kaum hawa mahu yang belum berkahwin ataupun yang dah berkahwin. Kaum hawa jika tak datang period mesti badan rasa tak selesa. Bagi yang alaminya pasti tercari-cari punca dan penyeselesaiannya. Zaman dulu kita tak dengar semua-semua ni. Kenapa ianya terjadi sekarang? Sedangkan sekarang semuanya canggih dengan teknologi bagai.

Punca Hormon Tidak Stabil

Berat badan tak stabil


Kalau badan anda senang naik,secara automatik hormon anda tidak stabil. Bila hormon tidak stabil, haid susah datang. Darah kotor dalam badan susah nak dibuang. Jadi kita harus jaga pemakanan dari usia remaja dan kanak-kanak. Cara terbaik ialah turunkan berat badan secara sihat.

Pola makan


Selalu jadi pada mereka yang amalkan diet secara tidak sihat . Jika terlalu obses dengan diet dan badan kurang mendapat zat-zat yang sepatutnya, sistem badan akan berubah dan ini akan menyebabkan period tidak teratur.

Melakukan aktiviti yang berat


Wanita tidak boleh buat kerja yang berat ketika period semakin hampir. Contohnye tebang pokok besar, angkat beras 20kg, angkat tong gas dan aktiviti-aktiviti berat yang lain. Namun anda harus mengamalkan senaman yang ringan seperti berjogging atau berbasikal kerana ia mampu melancarkan perjalanan darah.

Stress


Jika anda selalu tertekan dan mempunyai penyaki-penyakit yang lain, anda akan mengambil ubat-ubatan dan ini salah satu punca hormon tidak stabil dan haid akan datang lambat.

Menyusu


Bagi yang sudah berkahwin dan mempunyai anak kecil, kadang-kadang haid susah nak teratur.

Masalah kesihatan


Masalah bila telur kurang matang, ovum akan tidak lepaskan telur . Masalah kesihatan yang lain juga punca mengapa period anda menjadi tidak teratur.

Tips-Tips Mengatasi Masalah Hormon Tak Stabil

Jangan  Stress Sangat

Beriadah, luangkan masa bermain bersama keluarga, melancong,solat dan zikir mampu meringankan stress. 

Dapatkan tidur yang cukup

Sekurang-kurangnya  tidur 6 – 8 jam sehari bagi memastikan badan mendapat rehat secukupnya.

Makan Makanan Kaya Omega 3

Lebihkan makanan yang kaya Omega 3 atau  minyak zaitun setiap hari.Elakkan makanan yang mengandungi karbohidrat, bergoreng, berlemak, makanan segera dan minuman ringan.

Kurangkan minuman berkafein

Kafein menyebabkan kelenjar adrenal menghasilkan hormon berlebihan dan menghalang penyerapan zat dan khasiat ke dalam tubuh badan kita.

GLA Complex membantu stabilkan Hormon


  • GLA Complex Shaklee membantu  membentuk prostaglin untuk mengawal atur hormon. Prostaglandin membantu untuk mengawal ovulasi, menyebabkan implantasi dan ovum disenyawakan, memelihara kandungan, mencegah jangkitan rahim dan ovari. Ia juga digunakan untuk merawat cyst ovari dan endometriosis kronik.
  • Minyak biji bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi Vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan
  • Menggalakkan kesihatan semasa kitaran haid
  • Menyokong sistem imun
  • Setiap kapsul Shaklee GLA Complex mengandungi asid lemak utama daripada campuran minyak borage, minyak bunga matahari dan vitamin E, serta Shaklee Guard, iaitu sistem antioksidan semula jadi Shaklee yang eksklusif untuk memastikan keberkesanan penuh dan kesegarannya.
Untuk dapatkan GLA Complex boleh hubungi Zaza. Konsultansi adalah percuma.


Berminat dengan product ini??Boleh hubungi saya
CALL/SMS/Whatsapp:019-2501105
Klik "LIKE ' di fan page  saya: Anna Health & Beuty House

No comments:

Post a Comment

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 019-2501105 atau email annahbhouse@gmail.com untuk maklumat lanjut.